Karrierestyrker - Jobbferdigheter (Employability skills) for jobbfastholdelse og jobbmestring

Utvikle jobbmestring og jobbfastholdelse med de mest effektive mestringsstrategiene og tilretteleggingstiltakene utfra funksjon eller diagnose

Karrierestyrker er et verktøy for kartlegging og utvikling av Jobbferdigheter (employability skills) for mestring av jobb og karriere for bruk NAV,  arbeidsinkludering og HR med et helt nyutviklet og konkret metodebibliotek på 1800 sider med de beste mestringsstrategiene og tilretteleggingstiltakene. Det er utviklet som et effektivt hjelpemiddel/metode for å utvikle jobbmestring og utvikle jobbfastholdelse for de som sliter med å mestre en jobb og er et kraftig hjelpemiddel for å redusere sykefravær og uføretrygd gjennom mer målrettede mestringsstrategier og tilrettelegging enn de som brukes i dag. Det er også designet for medarbeiderutvikling for de som er gode, men ønsker å bli bedre i jobben sin. Det inneholder detaljerte beskrivelser av alle de ferdighetene som er nødvendig for å mestre jobb og karriere og det aller mest konkrete og største metodebiblioteket med effektive metoder for utvikling av mestringsstrategier som medarbeideren kan prøve selv og effektive tilretteleggingstiltak som ledere og kollegaer kan stille opp med. Inngangsbilletten til sykefravær og uføretrygd er diagnoser, derfor inneholder Karriereverktøy også verdens første system for å beskrive utslag av de aller fleste ulike psykiske lidelser og ulike fysiske sykdommene som fører til sykefravær og utføretrygd, samt hva som er effektive mestringsstrategier og tilretteleggingstiltak for den enkelte lidelsen/sykdommen. Nå slipper dere lenger å måtte snakke om psykiske lidelser eller muskel og skjelettlidelser som en samlekategori, nå kan dere jobbe mer spesifikt utfra en mye mer presis forståelse av utslag i en arbeidssituasjon. Karriereverktøy – Karrierestyrker er utviklet av Arne Svendsrud. Karriereverktøy –  arne.svendsrud@karriereverktoy.no.  Karrierestyrker er idemessig inspirert av Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning se: Her som en måte å utdype innhold i karrierekompetansene som er beskrevet i Karriereknappene se Her og som en spissing av de karrierekompetansene som avgjør jobbmestring.

Karrierestyrker er integrert som en modul i Karriereverktøy Se Her . For kurs i Jobbfastholdelse – Jobbferdigheter (Employability skills) for jobbmestring, se: Her . For beskrivelse av likhetene og forskjellene mellom Karrierestyrker og  Karriereknappene utviklet av Kompetanse Norge se: Her   Se intervju i Velferd 10/5-2019 om betydningen av å utvikle karrierekompetanser for mestring av jobb: Her

Jobbferdigheter for sosial bærekraft – som reduserer utenforskap

Det som skiller Karrierestyrker fra andre rammeverk for employability skills er fokuset på sosial bærekraft. Karrierestyrker er designet for sosial bærekraft , mangfold og inkludering i arbeidsmarkedet, redusere sykefravær og uføretrygd. Andre rammeverk er gjerne opptatt av fremtidens behov i arbeidslivet, hvilke ferdigheter som må utvikles i et globalisert arbeidsmarked, skills for excellence – hvilke jobbferdigheter den europeiske befolkningen må utvikle for ikke å tape i konkurransen med Kina osv. Jeg er opptatt av det og det dekkes også i karrierestyrker, men jeg er like opptatt av hvilke jobbferdigheter som er sentralt i motsatt ende av spekteret. Hvilke jobbferdigheter er sentrale for sosial bærekraft, for å forhindre utenforskap, bremse ung uføretrygd osv. Hvilke jobbferdigheter er minimumsvarianter for å få en ansettelse i Norge. Dette er minst like viktige oppgaver å løse i et rammeverk for jobbferdigheter. Karrierestyrker er det eneste rammeverket for jobbferdigheter som fokuserer på sosial bærekraft, i form av å beskrive hvilke  grunnleggende ferdigheter den enkelte trenger å utvikle  for å fungere i en jobb, samtidig blir dette temaer for akseptering av mangfold og temaer for tilrettelegging fra kollegaer og arbeidsgivere i de tilfellene hvor det er vanskelig å få  til utvikling. Sosial bærekraft er også beskrevet helt eksplisitt i form av proaktive mangfoldsferdigheter den enkelte kan utvikle.  Bærekraftsperspektivet er også ivaretatt på på andre måter feks i ferdighetene bærekraftig innovasjon.

 

Hva er Jobbferdigheter (Employability skills)?

Jobbferdigheter er de ferdighetene, holdningene og kunnskapen en arbeidstaker,  leder og kollegaer mener er sentrale å ha for å kunne fungere i en jobbrolle. Vi kan også definere Jobbferdigheter litt bredere som karrierekompetanser, som jeg vil definere slik:  « Karrierekompetanse er det du trenger å mestre for å kunne stå i jobb, skole og studieroller gjennom livet. Det er de styrkene, Dvs. de holdningene, kunnskapene og mestringsstrategiene du trenger å kunne for å mestre skolegang, studier, jobb og karriere gjennom livsløpet på en bærekraftig måte,  i takt med endringer som skjer.

Alle jobber har et innhold. For å kunne jobbe som sveiser må du kunne sveise. Men du trenger å kunne mer enn å sveise for å kunne jobbe som sveiser – Jobbferdigheter er det du trenger å kunne i alle jobber og på tvers av alle jobber for å kunne mestre jobb og karriere, slik det vurderes av deg selv, ledere og kollegaer.  En sentral oppgave i karriereveiledning er å finne ut hvilke Jobbferdigheter den enkelte har som styrker og hvilke som trengs å utvikles videre for å øke egen mestring og utvikling i skole og studieroller, jobb og karriere.

 

 

Karriereverktøy – Karrierestyrker

Karrierestyrker  er et rammeverk for Jobbferdigheter som gir en omfattende og detaljert beskrivelse på ca. 620 Jobbferdigheter som angir dybden og bredden i den karrierekompetansen mennesker kan ha som en styrke eller trenger å utvikle videre for å mestre skole og studieroller, jobb og karriere.

Karrierestyrker er det mest helhetlige rammeverket for Jobbferdigheter  som er utviklet i fagfeltet ved at det dekker alt fra mestring av skole/studierolle til mestring av overgang til pensjonering.

 

Hvem kan bruke Karrierestyrker?

 

Karrierestyrker er laget som et arbeidsverktøy for alle som jobber med Karriereveiledning. Det er spesiellt relevant for alle veiledere som jobber med og utvikle jobbfastholdelse ved å levere mestringsstøtte i jobb og karriere, for eksempel innen NAV/arbeidsinkludering/ SE /IPS osv. Det er også spesiellt egnet til bruk i HR til medarbeiderutvikling og sykefraværsoppfølging,

Karrierestyrker egner seg også svært godt for veiledere som jobber med mestring av skole/studieroller- for eksempel rådgivere i ungdomskole og vgs, PPT /OT /veiledningstjenester i høyskole og universitet, ved at den inneholder den første samlede og detaljerte beskrivelsen på hvilke ferdigheter som skal til for å mestre en skole og en studierolle, hvilke mestringsstrategier den enkelte elev eller student kan prøve og hvilke tilrettelegging og strategier den enkelt lærer kan prøve.

 

 

Kartlegge karrierestyrker – Jobbferdigheter du er god på

Hvordan kan du bruke Karrierestyrker til å øke jobb og karrieremestring? Du bruker Karrierestyrker sammen med veisøker til å utforske på en detaljert måte hvilke konkrete karrierestyrker veisøker har og innholdet i de og passer på at karrierevalget er mest mulig i tråd med Karrierestyrkene. Fordi løsninger som er mest mulig i tråd med egen mestring har størst sjanse for å være et valg som fungerer og som man vil være fornøyd med.  Ved å intervjue veisøker på konkret innhold i Karrierestyrkene med konstruktivistisk intervjumetodikk vokser en konkret forståelse og et språk på egne karrierestyrker frem. Endringsutbyttet er på to nivåer. Det fører til en generell økning av mestringstro og selvbilde, noe som er en helt essensiell faktor i jobbmestring og karriereutvikling. Det viktigste utbyttet er allikevel den spesifikke utforskingen av karrierestyrker for å utlede vurderingskriterier for karrierevalg, – hva bør være tilstede i en jobbsituasjon for å øke sjansene for å trives, mestre og gi god karriereutvikling.

Kartlegge de Jobbferdighetene du trenger å styrke og velge mestringsstrategier og tilrettelegging.

Ofte holder det ikke med styrkeperspektivet alene. Det må også utvikling til. På samme måte som en fotballspiller utnytter styrkene man har som fotballspiller på laget, må man som fotballspiller også utvikle seg i andre ferdigheter man ikke er så sterk i for å beholde plassen på laget eller få til fotballkarriereutvikling. Slik er det også med mestring av jobb og karriere. Ofte må styrkeperspektivet kombineres med utvikling. Særlig gjelder dette når man sliter med å få til mestring av jobb og karriere.  Hvordan kan du bruke Karrierestyrker til å utvikle jobb og karrieremestring? Du bruker Karrierestyrker sammen med veisøker til å utforske karriereutfordringer, dvs hvilke Jobbferdigheter som trengs å styrkes og velger ut konkrete mestringsstrategier som veisøker selv kan forsøke og tilrettelegging som kollegaer og ledere kan bidra med. Rollen som veileder i fht. utvikling av employability skills for jobbmestring kan best beskrives som en kombinasjon av lærer, veileder og trener.

Særlig viktig er det å utvikle den  kritiske karrierekompetansen. Kritisk karrierekompetanse er de employability skills som det vil gjøre en stor forskjell i mestringen for veisøker å jobbe med. De ferdighetene som er avgjørende viktig og nødvendig å øke mestringen på for at en praksisplass blir en ordinær jobb, at man ikke blir sykemeldt, at man blir motivert, opplever egen mestring, at ledere og kollegaer opplever at man mestrer jobb.

Slik gjør du det: Gå inn på de Jobbferdighetene som er aktuelle for eksempel. 1. Kognitive jobbferdigheter. Åpne den underoverskriften som er aktuell for eksempel 1.14 Organisere og gjennomføre arbeidet, scroll gjennom de konkrete spørsmålene som står og velg ut den/de som dere synes er en passende overskrift på utfordringen(e) for veisøker, for eksempel «Kunne skille viktig fra uviktig» (1.14.15). Beskriv utfordringen detaljert sammen med veisøker:

For eksempel «Det er vanskelig for meg å vite hvilke mailer jeg skal svare på først ofte får jeg kritikk for å ikke ha besvart mailer raskt nok»

Klikk på Info -tegnet, deretter fanen knappen «beskrivelse», der finner du en læringsressurs med beskrivelsen av ferdigheten, hvordan den arter seg og hva betydningen av den er for jobbfastholdelse. Du får beskrivelser av hvordan det kan se ut om du har den ferdigheten som en styrke og hvordan det kan se ut om du kanskje trenger å utvikle deg på ferdigheten. I neste fane kan du velge mellom ulike mestringsstrategier som kan være aktuelle å prøve. Den konkrete mestringsstrategien konkretiserer du videre sammen med veisøker for å bli enig om den konkrete fremgangsmåten. – Hvem , hva hvor, når. I neste fane finner du aktuelle tilretteleggingstiltak som kollegaer og ledere kan bidra med. Noen ganger holder det med mestringsstrategier som veisøker selv kan bruke. Fordelen med den løsningen er at veisøker har kontroll på det og er ikke avhengig av hva kollegaer og ledere måtte være motivert til å bidra med og huske på i en travel hverdag. Men ofte vil løsninger for jobbfastholdelse og jobbmestring være en kombinasjon av veisøkers egne mestringsstrategier og tilrettelegging fra kollegaer og ledere.

Gjennom 620 spørsmål fordelt på 10 områder finner dere enkelt, konkret og detaljerte ut hva den enkelte veisøkers karrierestyrker er,  hvilke Jobbferdigheter man ønsker å utvikle videre, aktuelle mestringsstrategier og aktuelle tilretteleggingstiltak.

 

 

 

Unikt metodebibliotek for å utvikle mestringsstrategier og tilrettelegging for jobbfastholdelse.

 

Karrierestyrker inneholder et helt unikt og omfattende metodebibliotek med de mest effektive metodene for å utvikle mestringsstrategier som den enkelte medarbeider kan forsøke selv og det inneholder de mest effektive metodene for å tilrettelegge for mestring som bedriften, ledere og kollegaer kan stille opp med. Omfanget på dette metodebiblioteket som vi har brukt KI kombinert med fag til å utvikle er på nesten 2000 sider og er helt spisset ned på den enkelte ferdighet som medarbeidere trenger å utvikle, feks hva som er de beste mestringsstrategiene og tilretteleggingen for å takle kritikk, eller sette grenser i fht. arbeidsbelastninger. Det inneholder også et diagnosebasert system med en inndeling i psykiske lidelser og fysiske sykdommer, som inneholder de aller fleste sykdommer som forårsaker sykefravær og uføretrygd i Norge. Det unike her er at du arbeid med jobbfastholdelse kan jobbe direkte med funksjon, men også integrere men også kombinere med den mest aktuelle kunnskapen om utslag av sykdommer på arbeidssituasjonen  – i de tilfellene det er åpenhet om diagnosen mellom arbeidstaker/arbeidsgiver/jobbveileder.  Metodebiblioteket for diagnoser inneholder beskrivelser av mulige utslag i arbeidsituasjonen og best practise mestringsstrategier som medarbeider kan forsøke og tilretteleggingstiltak som bedriften kan bidra med.  F.eks hva er de beste mestringstrategiene og tilretteleggingen for å takle diabetes eller panikklidelse i jobb. I de fleste tilfellene vil en kombinasjon av de beste mestringsstrategiene og den beste tilretteleggingen være det som gir resultater.

 

Karrierestyrker – Innhold
Karrierestyrker inneholder  10 ulike områder:  1. Kognitive jobbferdigheter, 2. Sosiale jobbferdigheter, 3. Balansere livsroller,  4. Mestre omstilling og endring,  5. Livslang læring, 6. Karrierebygging, 7. Mestre livet for å takle jobb, skole og karriere, 8. Digitale ferdigheter. 9. Skole og studiemestring, 10. Helsemestring

Under ser du en overordnet oversikt over innholdet i Karrierestyrker.

1.Kognitive Jobbferdigheter: De ferdighetene som trengs for å kunne klare å utføre selve jobben. Selvorganisering, selvstendighet og problemløsing, bærekraftig innovasjon osv.  – fravær av dette gjør at man ikke klarer å jobbe selvstendig, men trenger «tett oppfølging» og sykenærværsferdigheter  på den delen av sykefraværet som er jobbrelatert, for eksempel kunne takle krysspress i jobbroller, rolleuklarhet, sette grenser for arbeidsbelastninger osv.
2. Sosiale jobbferdigheter Softskills – komme ut av det med folk, forstå kulturen på en arbeidsplass,  forstå normene i gruppa kunne gli inn og bli akseptert på arbeidsplassen. Sosial bærekraft og inkludering Samarbeid, relasjoner, konflikthåndtering osv.
3. Balansere livsroller Livsroller, balansering av livsrolle og tilpasning til livsfaser
4. Mestre omstilling og Endring Forståelse og takling av omstilling, overganger og endringer
5. Livslang læring Se betydningen av livslang læring, planlegge og ta ansvaret for egen livslang læring
6. Karrierebygging Ta ansvar for egen karriereutvikling og karrierebygging
7.Mestre livet for å takle jobb, skole og karriere Grunnleggende ferdigheter som trengs for at en jobb og skolerolle kan fungere, for eksempel, livsstil, vaner og strategier.
8. Digitale ferdigheter Digitale ferdigheter, sosiale medier og karrierefremmende digitalt fotavtrykk
9. Skole og studiemestring De ferdighetene som skal til for å mestre skolegang og studier, for eksempel Lærende tankesett, Læringsutholdenhet, Høye forventninger, Sette mål, Relevans av utdanning, Relasjoner, Selvkontroll og selvorganisering, læringsstrategier, studieteknikk, evaluering av egen læring, begrepsforståelse, utdyping, dybdelæring.
10. Helsemestring Alle de vanligste psykiske lidelsene og fysiske sykdommene som fører til sykefravær og uføretrygd i Norge

 

Karrierestyrker er delt inn i underområder.  Under hver av underområdene finner du detaljerte setninger på de enkelte Jobbferdighet-  til sammen ca 620 fordelt på de 10 områdene.

Det er viktig å se Karrierestyrker som en helhetlig og faglig sterkt begrunnet ideliste om hva det er mulig å arbeide med i karriereveiledningsprosesser og karrierelæringsprosesser og det er du sammen med veisøker som avgjør hvilke styrker  som er relevante for den enkelte veisøker og den spesifikke målgruppen du jobber med. Dersom du jobber med mestring av skole/studier vil kompetanse 9 Skole og studiemestring være relevant. Dersom du  jobber med mestring av jobb vil kompetanse 1. Kognitive jobbferdigheter, 2. Sosiale jobbferdigheter og 10. Helsemestring, være relevant. Men hva som vil være relevant vil være forskjellig fra veisøker til veisøker. Dersom du jobber med ungdom som har droppet ut av skolen vil kanskje noen ferdigheter innenfor kompetanse 1 være sentrale. Som for eksempel stabilitet i fremmøte osv. Hvis du arbeider med høyt utdannede jobbskiftere fra oljeindustrien som er i 40 årene vil det kanskje være andre temaer fra kompetanse 1 som går på mer «advanced employability skills» som er relevante, samt noen fra kompetanse 4. Mestre omstilling og endring og kompetanse 5. Livslang læring som er mer sentrale.

 

 

Utviklingen av Karriereverktøy-Karrierestyrker

En teoretisk inspirasjonskilde til utviklingen av Karrierestyrkene er fagfeltet positiv psykologi og særlig Martin Seligmans beskrivelse av signaturstyrker. Seligman har beskrevet 24 signaturstyrker han mener har blitt  vurdert av menneskeheten opp i gjennom historien som gode, samtidig som de blir vurdert som universelle også i dag. Mens Seligman er opptatt av universelle karakterstyrker er jeg opptatt av hva som er de universelle Karrierestyrkene. Det vil si hva er de Employability skills ( holdningene, ferdighetene og mestringsstrategiene) som avgjør hvor godt du mestrer karriere gjennom livet?. For å komme frem til disse karrierestyrkene har jeg brukt mange og brede kilder. En kilde til utvikling er FNs bærekraftsmål.

Noen av de 10 kompetanseområdene er utviklet på bakgrunn av analyse av innhold, oppbygging og utvikling av alle internasjonale karrierekompetanserammeverk fra 1977 frem til i dag.

Kompetanse 1. Kognitive jobbferdigheter : Selvorganisering, selvstendighet og problemløsing osv.  og 2. Sosiale jobbferdigheter (softskills): er utviklet på bakgrunn av internasjonale employability-skills rammeverk fra 1990 frem til 2023. Disse områdene er også synkronisert opp myt de nyeste definisjonene av arbeidsevne som er utviklet.  Jeg har også benyttet sykefraværsforskning og arbeidsmiljøforskning fra de siste tiårene til å utvikle sykenærværsferdigheter som også en del av kompetanse 1. kognitive jobbferdigheter: Utvikle mestringsstrategier på den delen av sykefraværet som er jobbrelatert, for eksempel kunne takle krysspress i jobbroller, rolleuklarhet, sette grenser for arbeidsbelastninger osv.

Kompetanse 9. skole og studiemestring er utviklet på bakgrunn av analyse av all vesentlig forskning på hvilke styrker bortsett fra evnenivå som gir effektiv mestring og læring hos elever og studenter. Her troner Lærende tankesett (growth mindset) på toppen etterfulgt av Læringsutholdenhet (Grit) og mange andre kompetanser som har vist seg å avgjøre skole og studiemestring.

Kompetanse 10. Helsemestring er utviklet på bakgrunn av analyse av hvilke fysiske og psykiske lidelser som fører til sykefravær og uføretrygd i Europa.