Eksperter og autoriteter er en annen bias som påvirker valget. Eksperter og autoriteter kan være så mangt: Hvorfor valgte du å studere sykepleie? « Jo skolerådgiveren min sa det var et yrke det var lett å få jobb i og som det var gode fremtidsmuligheter i» Eksperter og autoriteter som påvirker kan være så mangt, Tester og kartleggingsverktøy, karriereveiledere , IRL og i media, skolerådgivere, foreldre, leger, kjendiser, Kampanjer fra myndighetene, venner man ser opp til.
Denne biasen gjør det svært krevende å være karriereveileder, ofte ser man karriereveiledere kommer med råd eller egne vurderinger enten som direkte råd: «det er en utdanning jeg tror vil passe personlighetstrekkene dine», eller forkledd som et spørsmål uten at det blir et mindre råd av den grunn, fordi veisøker forstår hva som ligger under, nemlig en vurdering: «Hvordan tror du den utdanningen vil passe til dine personlighetstrekk?» Problemet med råd eller råd forkledd som spørsmål er at du er en autoritet som veileder i kraft av rollen.
Tilgjengelighet er en annen bias som påvirker valget. Når man skal tenke om et yrke utdanning henter man bare frem det som er i hodet der og da eller det man har tenkt før, det som er mest tilgjengelig i egen hukommelse. Derfor holder det ikke bare med refleksjon i karriereveiledningsprosesser, men man må ha ny læring om yrker og utdanninger, slik at det som er tilgjengelig i hukommelsen er relevant og gir kvalitet på refleksjonene.
Vedtatt sannhet er en annen bias. En oppfatning om en utdanning eller et yrke oppfattes automatisk som riktig fordi det gjentas i grupper og i media. Et eksempel her kan være at yrkesfag er for folk med lave karakterer som ikke kommer inn på høyere utdanninger. En fin læringsoppgave her kan være å utfordre elever/veisøkere på slike vedtatte sannheter om ulike yrker og utdanninger. For første ved å få de frem for eksempel ved spørsmålet hvem mener dere velger yrkesfag? Eller hva mener dere elever som har svært gode karakterer bør velge av utdanning?
Dunning -Kruger effekten er det fenomenet at hvis man har lite kunnskap om en yrke eller utdanning kan man ha tendens til å mene mye om det på for tynt grunnlag. Mens de som kan mye om en utdanning/yrke kan undervurdere hvor mye man kan. Effekten merkes i veiledning ved at veisøkere kan være påfallende sikre om noe samtidig som de ikke kan begrunne meningene skikkelig fordi kunnskapen ikke er der. Her er det også viktig å få nok og konkret læring om yrker og utdanninger for å redusere dette.
Fokuseringseffekten er en annen bias som forenkler et karrierevalg på en problematisk måte. Fokuseringseffekten er tendensen til å legge for stor vekt på bare et aspekt ved et valg. Det merkes i karriereveiledning ved ensidig opptatthet av et (eller få) vurderingskriterier. «Hva er det som er viktig for deg når du skal ta et valg? – Lønn»
Unyttig Informasjonsinnhenting er den menneskelige tendensen til å kaste bort tiden på å hente inn informasjon som ikke har noen nytteverdi. Elever kan sitte å utforske yrker eller utdanninger til ingen nytte fordi de avledes av annen informasjonen, eller det de får tak i er irrelevant eller unyttig. (tenk på om dette skjer deg noen ganger der du sitter og googler) For å motvirke denne biasen blir det viktig å utforske karriereinformasjon på en rettet måte ved å svare på spørsmål, for eksempel Hva er arbeidsoppgavene i jobben? Hva liker du og hva liker du ikke osv.
Google effekten er tendensen til at informasjon som ikke finnes lett tilgjengelig på nettsøk/google glemmes og ikke blir med i vurderingsprosessen. For å motvirke denne blir det viktig å være aktiv med andre metoder som å snakke med arbeidstakere som har samme type jobb, snakke med arbeidsgivere osv. Internett gir ikke hele bildet ofte utelates det som er viktig å vite for å ta et valg.
Overvurdering av egne valg er en egen bias som påvirker valget. Mennesker har en innebygget tendens til å huske egne valg som bedre enn de var. Vi husker i større grad det positive og glemmer det negative. Dette er en utfordring når det gjelder denne tanken om å bruke refleksjon rund tidligere valg for å gjøre nye valg. For eksempel hvordan har du gjort valg før? Hva la du vekt på da?
Distraksjonseffekten: Når man skal velge mellom 2 alternativer A og B for eksempel A Bachelor i sykepleie og B Bachelor i Ingeniørfag er det greit, men om det da kommer inn et 3 alternativ C etterpå for eksempel C Bachelor i sosialt arbeid, velges C bort fordi det virker kognitivt distraherende.
Ved å få til god karrierelæring om heuristikker og bias, bli kjent med de og se hvilke man selv rammes av i egne karrierevalg får veisøker selvinnsikt og motivasjonen øker for å jobbe mer bevisst med karrierevalget. En god læringsoppgave kan være å lære opp i disse ulike typene Heuristikker og bias og be veisøkeren komme med eksempler på situasjoner hvor de har brukt de ulike typene i tidligere karrierevalg eller dagligdagse valg.