Av Arne Svendsrud: arne.svendsrud@karriereverktoy.no
Flerkulturell Karriereveiledning vil i større grad enn annen karriereveiledning være en miks av Karrierelæring og Karriereveiledning. Når man kommer ny til et land må man forstå arbeidsmarkedet og mulighetene i det nye landet. Man må også redefinere seg selv på nytt i forhold til mulighetene i det nye arbeidsmarkedet. RIASEC systemet som er en sentral del i Karriereverktøy er den enkleste måten å lære om, få oversikt over og forstå mulighetene i det nye landet og plassere seg selv inn i de mulighetene. Det som bestemmer hvor lett integrering skjer er hvor stor grad av likhet det er mellom arbeidsmarkedet, skolesystemet og karrrierekompetansene i det landet du kommer fra og det landet du kommer til. Er det stor grad av likhet skjer integrering lett. Er det stor grad av forskjell er integrering vanskeligere og mer tidkrevende. Det er mange som kommer fra land som er svært forskjellige men som allikevel raskt integreres i jobb og Karriere. Mange av de havner i avisene som «gladsaker». Det de har til felles er Autodidaktisk læring – de som klarer det har selv enestående ferdigheter i å lære seg å forstå mulighetene i det norske arbeidsmarkedet, skolesystemet og hvilke karrierekompetanser man må ha i Norge for å lykkes. De som ikke selv har de ferdighetene i autodidaktisk læring kan komme lenger i læringen gjennom systematisk Karrierelæring etterfulgt av karriereveiledning. Karriereveiledning uten forutgående Karrierelæring har liten sjanse for å føre til resultater. Flerkulturelle karrievalg vil i mye større grad enn ellers i den norske befolkningen være preget av automatikk som fører til smale karrierevalg. De taes på bakgrunn av heuristikker som er automatiske fremgangsmåter for å ta beslutninger. Et eksempel på dette er kjenthetsheuristikken, man velger det kjente. Når man ner nye i Norge kjenner man til få yrker. En annen heuristikk er å velge det andre har valgt. Disse to heuristikkene fører til et smalt utvalg av flerkulturelle valg. «Kebabyrkene»: kebabsjappe, bilpleie, drosjesjåfør, barnehage eller i den motsatte ende ALI-yrkene (Advokat, Lege og Ingeniør). Mens ingen flerkulturelle vil lande på Gardermoen med et ønske om å bli kulturkonsulent. For at det skal skje trengs forutgående karrierelæring om at det er en mulighet. fordi flerkulturelle karrierevalg kretser rundt et lite antall yrker som gjentar seg er et sentralt mål i flerkulturell Karriereveiledning å utvide og utvikle interesser. Ved å øke kunnskapen om hvilke retninger man kan ha interesser og hvilke utvalg av utdanninger og yrker som er mulig vil de flerkulturelle karrierevalgene blir bredere. Dette er også et demokratiproblem og et mål. For å sikre demokratiet er vi avhengige også at flerkulturelle plasserer seg i alle karrieremessige kriker og kroker for å kunne ha medbestemmelse og påvirkning på utviklingen i arbeidslivet. I denne artikkelen skal vi se litt på hvordan du kan bruke Karriereverktøy-Integrering på en effektiv måte for å fremme karrierelæring og bredere karrierevalg.
Karriereverktøy-Flerkulturell Se her er designet for å drive effektive prosesser knyttet til Karriereveiledning og Karrierelæring for flerkulturelle i henhold til integreringsloven og sikrer kvaliteten på karrierevalget ved at veisøker jobber aktivt med sin egen læring i et engasjerende verktøy. Karriereverktøy er dybdemetodikk for å utvikle karrierekompetanse hos veisøkerne innen karriereknappene «muligheter og begrensninger» og «valg og tilfeldigheter» utviklet av kompetanse Norge.
Bruken av Karriereverktøy-Flerkulturell med veisøkere vil måtte tilpasses den enkeltes språknivå, digitale ferdigheter og samfunnsforståelse. En bruksmåte kan være at veisøkere gis opplæring i verktøyet og jobber mye på egenhånd. En annen måte er å jobbe i gruppe/klasse, fordelen med det er at da kan man gå rundt og hjelpe den enkelte nivåtilpasset den enkelte.
Slik kommer du i gang med det praktiske: Først oppretter du en gruppe/klasse, så oppretter du veisøkerne i gruppen. Dette kan du gjerne gjøre enkelt ved at veisøkerne oppretter seg selv i karriereverktøy når du er inne i gruppen og underviser. Klikk på ? tegnet oppe til høyre når du er innlogget. Søker etter hjelpeartikkelen «la veisøkere i en hel gruppe opprette seg selv..» så finner du fremgangsmåten.
NB. Husk å gi tilgang til kun de delene du vil at veisøkerne skal bruke før du går inn i klassen. Klikk på «øyetegnet» til høyre for gruppen så velger du de aktuelle delene. Du kan når som helst gi tilgang til nye deler for hele gruppen.
De karrierekompetansene det er naturlig å starte med i en karrierelærings og en karriereveiledningsprosess med flerkulturelle typisk i introduksjonsprogram og andre tilbud er læring om interesser («spørsmål» , «interesseprofil») og læring om muligheter i det norske arbeidsmarkedet og skolesystemet («yrker og utdanninger»). Når man har jobbet lenge nok og grundig nok med det til at karrierekompetanse på dette er bygget opp kan man jobbe med å ta et valg. «Mitt Valg»