Av Arne Svendsrud: arne.svendsrud@karriereverktoy.no
Karriereverktøy-Skole Se her bedrer og sikrer kvaliteten på karrierevalget ved at eleven jobber aktivt med sitt eget valg i et engasjerende verktøy. Karriereverktøy er dybdemetodikk for å utvikle karrierekompetanse hos elevene innen karriereknappene «muligheter og begrensninger» og «valg og tilfeldigheter» utviklet av kompetanse Norge. Elever får en enkel opplæring i bruken av Karriereverktøy av rådgiver i klassen og bruker Karriereverktøy i egen valgprosess. Rådgiver ser enkelt hvilke elever som jobber med eget valg og hvem som ikke gjør det og hva kvaliteten på prosessen er. Det blir veldig enkelt å se hvilke elever som har behov for individuell veiledning fra rådgiver for å sikre seg mot feilvalg.
Slik kommer du i gang med det praktiske: Først oppretter du en klasse, så oppretter du elever i klassen. Dette kan du gjerne gjøre enkelt ved at elevene oppretter seg selv i karriereverktøy når du er inne i klassen. Klikk på ? tegnet oppe til høyre når du er innlogget. Søker etter hjelpeartikkelen «la veisøkere i en hel gruppe opprette seg selv..» så finner du fremgangsmåten.
NB. Husk å gi tilgang til kun de delene du vil at elevene skal bruke før du går inn i klassen. Klikk på «øyetegnet» til høyre for klassen så velger du de aktuelle delene. Du kan når som helst gi tilgang til nye deler for hele klassen.
Karriereverktøy kan brukes på en enkel måte rett før eleven skal gjøre et valg av høyere utdanning i tredje klasse. Eller det kan brukes i en mer grundig prosess gjennom alle tre skoleårene.
De enkleste delene å bruke med en klasse som dekker sentrale deler av en prosess vi ønsker elevene skal gå gjennom før et karrievalg ut av vgs er delene: «spørsmål» , «interesseprofil» og «yrker og utdanninger» og eventuellt «Mitt Valg».
En enkel måte å bruke Karriereverktøy på i videregående vil være å bruke delene «spørsmål», «interesseprofil» og «yrker og utdanninger» i tredje klasse. Ved å gjøre det sikrer du at det ligger en viss læring og utforsking bak karrierevalget ut av videregående.
Den mer grundige måten å gjøre det på vil kunne være å bruke «spørsmål» og «interesseprofil» i vg1, «yrker og utdanninger» på vg2, og «yrker og utdanninger» og «mitt valg» på vg3. Fordelen med å ha en prosess over tid er at eleven får mer læring over tid når det gjelder utforsking av utdanninger og dessuten får jobbet detaljert med selve valget. Dette økser sjansen for et gjennomtenkt og bra valg.